Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av  bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om Ekebergbanevogn 1013. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #66 i 2007.

Ekebergbanen nr. 1013

På midten av 20-tallet hadde Sporveien startet med å flytte sporene lenger fra hverandre som forberedelse for bredere vogner. Ekebergbanen var først ute med å dra nytte av dette, da brannskadde vogn 1003 i 1930 fikk ombygd vognkassen til 2,5 meters bredde. Da Ekebergbanen i 1932 kjøpte fire nye vogner, 1013-1016, ble de naturligvis bygd like brede. De fire motorvognene, bygd av Skabo med el-utstyr fra Siemens, hadde flere moderne trekk. Vognkassen var delvis selvbærende med platekledningen som en del av den bærende konstruksjonen, som ellers bestod av stenderverk av tre. Boggiene var en

helsveiset konstruksjon, noe som var nytt i landet på den tiden. Vognene var, som tradisjonelt på banen, utstyrt med midtplattform, skilt med heldekkende vegg og dør mot bakre kupé, og kun noen enkle halvvegger mot fremre kupé. Helt foran var det også en enkel utgangsdør. Med brede vogner kunne man nå ha tverrseter og fire sittende i bredden. Og med fire motorer à 77 kW skulle man kunne holde 50 km/t i Sjømannsskolebakken, selv med tilhenger. Vognene var enretningsvogner, men hadde

EB 1013 (og 1047) i linje 16 på Jernbanetorget. Foto: Ukjent, Sporveismuseets arkiv

likevel dører på begge sider av midtplattformen, dette fordi man opprinnelig så for seg å kunne kjøre i multippel, rygg mot rygg.

 

I 1940 ble vogn 1013 kraftig skadet i en kollisjon, og fikk ved gjenoppbyggingen et annet arrangement av frontlyktene, samtidig som fordøren ble fjernet. Omkring 1950 ble fargeskillet mellom rødt og grått, som opprinnelig hadde gått rett under vinduene, flyttet langt ned på skjørtet. I siste halvdel av 50-tallet ble alle fire vogner modernisert. Vognene fikk nye seter, kupeveggene forsvant, førerrommet ble bygd inn, og dørene på venstre side ble fjernet, mens de øvrige ble gjort trykkluftopererte. Fordørene ble omgjort til foldedører, og noe senere fikk også 1013, som i årevis hadde manglet fordøren, denne tilbake.

I 1965 ble driften av Ekebergbanen overtatt av Oslo Sporveier, men nesten alt omkring banen forble som før, skjønt banen var truet av nedleggelse. Løsningen kom med sammenkoblingen av Ekeberg- og Lilleakerbanen i 1974. Men det betydde også slutten på Ekebergbanens 1200 volt-materiell, og 1013 ble nå pensjonert.

Les mer på: https://sporveismuseet.no/vognpark/EB1013.htm

Hoveddata:
Lengde:                        14900 mm
Bredde:                         2500 mm
Akselavstand:               1800 mm
Boggisenteravstand:     8400 mm
Egenvekt:                     23,5 tonn
Sitteplasser:                 53
Ståplasser:                   35

 

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar