Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om buss SBC 172. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #67 i 2008.

Schøyens Bilcentraler A-15172 eller Modumsrutene A-15082

Busser med karosseri fra Sverre Munck i Bergen var sjelden å se på Østlandet, men Schøyens Bilcentraler og selskapet Rutebilene II hadde en kort stund hele 16 stykker, hvorav fem var noe kortere enn de øvrige. Munck hadde agentur på chassiser fra engelske Guy, og A-15172, som ble levert i 1947, hadde et kort slikt chassis av typen Arab med dieselmotor av fabrikat Gardner. Bussen ble brukt på 61-Nittedalsruten. I 1953 ble den tatt ut av bruk og skiltene innlevert, og først i 1955 ble den overført til AS Modumsrutene, som den gang var administrert av SBC. Her ble den omregistrert til A-15082 og benyttet på ruten Oslo-Vikersund og lokale ruter frem til 1968, da nummeret ble tatt i bruk på en ny buss. Bussen ble samme år en av de første bussene i LTFs eie. Den unge foreningen måtte den gang oppbevare nesten alt materiell utendørs, og det ble fort utsatt for hærverk. Uten glass i vinduene forfalt den sterkt, og beklageligvis ser den ikke lenger ut slik som på bildet fra 1969. Vindusrammene er spist opp av rust, og interiøret er i sterkt forfall. Imidlertid er bussen komplett, og restaurering et spørsmål om tid og penger. Bemerkes må også det at fronten på bussen på et ukjent tidspunkt har blitt lett forandret. Frontlyktene var opprinnelig innfelt i karosseriet, så de ettermonterte og utenpåliggende lyktene gir bussen et kanskje litt eldre preg. Hvilken tidsepoke bussen skal føres tilbake er ikke avgjort, men A-15082 kan den ikke få tilbake – bussen som i 1968 erstattet den har allerede rukket å bli veteran og registrert med det nummeret.

A-15082 i 1969. Foto: Ulf Berntsen, Sporveismuseets arkiv

Les mer på: https://sporveismuseet.no/vognpark/SBC172.htm

Hoveddata:
Lengde:            9700 mm
Bredde:            2400 mm
Akselavstand:   5300 mm
Egenvekt:         7,17 tonn
Sitteplasser:     36
Ståplasser:       17

Dette innlegget ble publisert i Bussgruppen, Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.