Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om buss OS 932. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #68 i 2008.

Oslo Sporveier/Sporveisbussene nr 932

Denne spaltens faste skribent har fundert på hva han skal ta seg til når alle Sporveismuseets kjøretøyer er blitt beskrevet. Det kan vise seg å bli lenge til. I Lokaltrafikk nr 31 fra mars 1997 beskrev vi MAN-buss 964. Den gang hadde Sporveien nylig fått nye lavgulvsbusser fra Arna og Volvo. I dag, drøye elleve år senere, kan vi fortelle at en av disse nå er blitt museumsbuss, nr 932.

Lavgulvsepoken begynte med MAN-leddbusser i 1992, og MAN har vært det dominerende merket i Oslo Sporveiers Bussdivisjon, senere Sporveisbussene. I 1996 begynte imidlertid Arna Busser AS å produsere lavgulvsbusser på chassiser av typen Volvo B10LA. Oslo Sporveier fikk 12 stykker, mens OFB kjøpte fire av samme type. Sporveien hadde også syv stykker av single-varianten B10L og tilsvarende karosseri. Arna hadde produsert busser siden 1947, og for Oslo Sporveier også i et stort antall på 80-tallet. Men nå var det begynt å gå dårlig for bedriften, og bare noen uker etter at 932 forlot fabrikken var Arna konkurs. 932 har byggenummer 4438. Aller siste byggenummer var 4449, men den var blitt levert tidligere. 932 ble registrert 25. februar 1997 på AS Oslo Sporveier. 1. juli samme år ble den omregistrert med det nyopprettede selskapet Sporveisbussene AS som eier. Fra 2007 har Unibuss (tidligere Sporveisbussenes datterselskap Nexus) stått som eier av bussen.

B10LA var komfortable busser med litt for svak motor, så de ble snart forvist fra de tunge bylinjene til lettere oppgaver. Og nå blir 932 landets første museumsbuss med lavt gulv. Men det drøyer nok ikke lenge før enda yngre busser dukker opp i vår museumsspalte.

Hoveddata:

Lengde:            18000 mm
Bredde:            2500 mm
Akselavstand:   5200/6700 mm
Ytelse:             286 HK
Egenvekt:         17,00 tonn
Sitteplasser:     46
Ståplasser:       64

Les mer: https://sporveismuseet.no/vognpark/SB932.htm

Dette innlegget ble publisert i Bussgruppen, Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.