Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om hestesporvogn KSS 32. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #69 i 2008.

Kristiania Sporveisselskabs hestesporvogn nr 32

Denne gangen skal vi presentere et bevaringsobjekt svært få har hatt anledning til å se, nemlig en halvåpen hestesporvogn som har ligget demontert i 37 år. Aller først må vi henlede oppmerksomheten mot det faktum at vi har en annen vogn med samme vognnummeret, endatil fra det samme selskapet, og at det er lett å forveksle de to når begge omtales som ”KSS 32”.

Hestesporveien hadde opprinnelig 29 lukkede vogner fra 1875 og 1877. I 1887 ble det fra Skabo Jernbanevognfabrik kjøpt inn to halvåpne vogner. Halvåpen vil si at kupeen var svært kort, og at drøye halvparten av sitteplassene befant seg utendørs på plattformene. Denne måten å inndele en sporvogn på ble senere populært på elektriske sporvogner i California, og omtales gjerne som ”California-vogn”. Som hestesporvogn var nok dette mer sjeldent, uten at vi med sikkerhet kan si at våre var helt unike. I 1888 ble det kjøpt inn fire til. Nummereringen av de seks var 30-35. Etter elektrifiseringen omkring 1900 fikk fem av de halvåpne forsterket understell og ble brukt videre som tilhengere, fire av dem helt til 1917. To av dem ble da solgt til Bergen og satt i trafikk der. Disse to ble senere kraftig ombygd, kupeen forlenget med 3,5 meter, og slik fortsatte de i trafikk helt til 1947!

Akkurat vogn 32 var den eneste som ikke ble brukt som tilhenger. Den ble omkring 1900 solgt til private, og plassert som lysthus i en hage i Ormsundveien på Ormøya. Der stod nr 32 helt til 1971, da LTF fikk overta den. Tilstanden var da som vist på bildet, og vognkassen ble demontert på stedet. De enkelte bestanddeler befinner seg lagret hos LTF. En restaurering av vognen vil innebære at nesten alt må lages nytt. En liten artig detalj kan man ennå se restene av – den nederste delen av kupedøren hadde en utsparing som var dekket av en plate, som ved hjelp av et spor i gulvet ble svingt unna når døren ble åpnet. En hel dør ville ha truffet hjulkassen, derfor denne løsningen. Dørene mangler, men sporene i gulvet er ennå synlige.

Hoveddata:
Lengde:                        4300 mm