Bussgruppen Bussringen Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5 Utleie av buss

Bli med på Bussringen med veteranbuss søndag 8. juli

Lokaltrafikkhistorisk forening (LTF) kjører Bussringen med cicerone søndag 8. juli klokken 11.30 og 13.30 fra Sporveismuseet, Gardeveien 15 på Majorstuen. Turen er inkludert i inngangsbilletten til museet – 50 kr.

Bussringen var en bussrute som i årene 1931 til 1940 bandt nesten hele Oslo innenfor datidens bygrense sammen i en stor ring. Vi kjører ringen fra Majorstuen og følger den opprinnelige ruten så nøyaktig som mulig med dagens gateløp og reguleringer. I grove trekk er ruten slik: Majorstuen – Sagene – Torshov – Grünerløkka – Grønland – Tøyen – Galgeberg – Gamlebyen – Østbanen – Vika – Solli – Frogner og tilbake til Majorstuen. Turen tar omtrent 1t 15m avhengig av trafikk mm.

Bussjåfør i Leyland Worldmaster Royal tiger sent på 60-tallet. En busstype vi ofte benytter på Bussringen. Foto: Sporveismuseets arkiv

Ciceronen vil underveis fortelle om Oslos utvikling fra tiden både før og etter Bussringen gikk på 30-tallet. Det legges vekt på byutvikling og kollektivtransport. Turen er såpass lang at den ikke er egnet for små barn.

Bussene vi bruker er ikke fra 30-tallet, men normalt fra 60-, 70- eller 80-tallet. Det er begrenset antall plasser og ingen mulighet for forhåndsreservasjon. Vi anbefaler derfor å møte opp i god tid for å sikre seg plass.

I forbindelse med turen har vi laget et hefte om Bussringen som vi anbefaler sterkt å kjøpe på Sporveismuseet. Les mer her

Velkommen!