Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om buss Oslo Sporveier nr. 1076. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #72 i oktober 2009.

Oslo Sporveier nr 1076

Tenk, så skulle den dagen komme at T-banen havner på museum. Og T-baner er lange, så det holder ikke med en vogn eller to, vi tar like gjerne et helt seksvognstog bestående av vognene 1002, 1018, 1076, 1092, 1129 og 1141. Baksideredaktøren har dermed sikret seg stoff for lange tider, og starter med den vi overtok først. Vogn 1076 er bygd i T-banens første år, men ble satt i drift før 10.11.1966 og rakk således ikke Lambertseterbanens åpning i mai, ei heller Grorudbanens åpning i oktober.

1079 på Hellerud. Foto: Roar G. Nilsson

Nr 1076 tilhører type T1-1. Det var den mest tallrike enkeltserien, med 60 vogner nummerert 1031 til 1090. Disse hadde kun førerhus i A-enden, og C-enden var utstyrt med en enkel kobling, beregnet på at den skulle gå mer eller mindre permanent sammenkoblet med C-enden på en tilsvarende vogn. Type T1 hadde klossbremser, og var teknisk helt lik den senere type T2. De kunne den gang også kobles sammen med T3, og alle senere serier som hadde skivebremser. Hver vogn hadde en kamvalskontroller som ble manøvrert av en trinnkobler, styrt av en gjennomgående ledning fra kontrollspakene i førende vogn. Utstyret var levert av AEG/EGA, og var helt identisk med det man brukte i Berlin. Vognkassene til alle T-banevogner var levert av Strømmens Værksted.

Det opprinnelige klassiske interiøret med gule respatex-plater og grønne skaiseter ble borte ved en omfattende oppussing tidlig på 90-tallet, erstattet av lyse vegger og grå plysjseter med Akershus-silhuett. Men 1076 har den opprinnelige innvendige lysarmaturen intakt, og er således kandidat til å bli pusset opp slik den opprinnelig så ut. Da vil den også kunne få det gamle utvendige designet den hadde frem til slutten av 80-tallet, tomatrød med kremgul stripe under vinduene.

Som en kuriositet kan nevnes at da nr 1076 gjorde sin siste tur 17. februar i år var den den T-banevognen som hadde gått lengst av dem alle sammen, 2 974 076 km, noe som tilsvarer 74 runder rundt ekvator.

Hoveddata:
Lengde:  17,00 m
Bredde:   3,20 m
Akselavstand:  2,17 m
Boggisenteravstand: 11,00 m
Egenvekt:  29,74 tonn
Sitteplasser:  63
Ståplasser:  117

Les mer: https://sporveismuseet.no/vognpark/OS1076.htm

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.