I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om NSB buss #149. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #74 i mars 2010.
NSB Odal-Eidsvollruten nr 149 (C-30327)
NSB ga i 1966 Larvik Karosseri i oppdrag å lage busser som skulle være garantert vanntette i ti år. Resultatet ble to busser i aluminium, basert på en tysk produksjonsmetode, én Scania-Vabis og én Volvo. Dørene hadde store enkeltdørblad, noe som var uvanlig på den tiden. Scaniaen kom i januar 1968 i trafikk på NSBs rute fra Eidsvoll til Nord-Odal, registrert som C-30327. Den fikk senere internnummeret 149. Det tar lang tid å bevise hvor holdbart et karosseri er, men etter 25 års drift får vi fastslå at prøven var vellykket. Karosserimodellen ble også med noen forandringer produsert i et større antall. Da bussen ble tatt ut av trafikk i 1993 ble den kjøpt av Bård Eri, som selv var en av dem som hadde stått bak konstruksjonen i 1967. Senere ble bussen solgt flere ganger mellom privatpersoner før den ble overtatt av Larvik Museum i 2001. Den ble da satt i stand og registrert på ny. Grunnet lagringsproblemer ble bussen i 2008 solgt til en gruppe privatpersoner, som så har donert den til LTF. En nødvendig istandsettelse av motoren kom på 40 000 kr, men bussen inngår nå i foreningens stadig voksende andel av inntektsbringende utleiebusser. Hoveddata: Lengde: 13350 mm Bredde: 2400 mm Akselavstand: 5900 mm Ytelse: 195 HK Egenvekt: 8,79 tonn Sitteplasser: 55 Ståplasser: 0