Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om 1300-vogn #1335. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #75  i juli 2010.

Oslo Sporveier nr 1335

I løpet av et års tid er ikke mindre enn ti T-banevogner tatt ut til bevaring, først østvognene 1002, 1018, 1076, 1089 (som i juni ble plassert i Sporveismuseet), 1092, 1129, 1141, og så tre 1300-vogner, 1306, 1320 og 1335. Det vil ta flere år å presentere dem på bladets bakside, men de utålmodige kan gå til www.sporveismuseet.no/vognpark/oversikt.htm. Denne gangen velger vi oss ut en litt spesiell 1300-vogn.

I 1975 overtok Sporveien driften av HKBs linjer, og samtidig en vognpark som var i sterkt behov av fornyelse. Bestillingen av de siste 18 T-banevognene for øst ble derfor gjort om, slik at de ble levert med takstrømavtager, og et førerrom som ga god nok sikt ved passering av planoverganger. Vognene 1301-1318 av type T5 ble levert i 1978. I 1980-81 fulgte 15 vogner av type T6 (1319-1333), disse med førerrom i begge ender, slik at de kunne gå enkle. Dette skulle også bli de siste helt nye vognene på noen år.

Men ennå var det behov for fornyelse i vest. Dette ble løst ved at man plukket ut ti østvogner av type T4 (nr 1150-1159) og bygget dem om til bruk på vest. I ombygd versjon fikk de nye numre 1334-1343 og typebetegnelsen T7. Med helt ny front ble T7 til forveksling lik de øvrige 1300-vognene, men planløsningen avslørte dem. 1300-vognene hadde dørene lenger ut mot endene, og fikk dermed plass til tre sittegrupper mellom dørene, i motsetning til østvognenes to. På T7 ble imidlertid kun fremre høyre dør flyttet forover slik at den kom vis-a-vis førerens ekspederingsluke. Vi nevner kort at T7 ble fulgt opp av billigvarianten T8, der ytterligere seks vogner ble bygd om, men beholdt det smale førerrommet (nr 1344-1349).

Nr 1335 var opprinnelig nr 1155 da den ble levert i 1976. Tilfeldigvis var den som ganske ny en av to T-banevogner provisorisk utstyrt med takstrømavtager for å teste om vogntypen ville egne seg på de vestlige baner. I 1985 ble den bygd om til permanent bruk på vest, men i forbindelse med samkjøringen av vestlige og østlige baner fikk den snaue ti år senere igjen montert strømavtager for strømskinne. 13. mars 2010 gjorde den sin siste tur, dagen før det var helt slutt med bruk av det gamle T-banemateriellet.

1155 – bygget om til 1335 i 1985.

Hoveddata:
Lengde: 17,00 m
Bredde: 3,20 m
Akselavstand: 2,17 m
Boggisenteravstand:11,00 m
Egenvekt: 29,74 tonn
Sitteplasser: 60
Ståplasser: 117

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.