Kategorier
Lokaltrafikkhistorisk forening

Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om buss OFB #67. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #77  i februar 2011.

Oslo og Follo Busstrafikk nr 67

A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene i de to halvturistbussene byttet ut med skaiseter, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man f.eks kunne ta med barnevogner. På samme tid fikk nr 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Inn på 80-tallet ville det vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden.

I 1993 ble den overdradd til den nystiftede Motorklubben i OFB, og oppussing påbegynt. I 2001 ble bussen overtatt av turbiloperatøren Aarø Automobilselskap i Drammen og den ble på ny registrert som A-15667. I 2004 ble bussen lakkert og fikk da tilbake den opprinnelige sølvfargede toppen. Den hadde nå også fått tilbake plysjseter tilsvarende det den en gang hadde hatt. Samme år kjøpte familien Gjestang A-15667 tilbake, den samme familien som frem til 90-tallet hadde drevet OFB-selskapet. I 2007 overlot Gjestangs bussen vederlagsfritt til Sporveismuseet.

Tekniske data:
Lengde: 13,20 m
Bredde: 2,40 m
Akselavstand: 6,50 m
Ytelse: 185 HK
Egenvekt: 8,93 tonn
Sitteplasser: 52
Ståplasser: 0

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.