Kategorier
Lokaltrafikkhistorisk forening

Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om Oslo Sporveier #501. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #79  i desember 2011.

Holmenkolbanen nr 501

I 1939 kom AS Holmenkolbanens første to stålvogner. Ganske snart kom man på ideen om å lage en enda større vogn ved å dele den i to og la begge halvdeler hvile på hver sin boggi samt en felles boggi. Prinsippet med å la to vogner hvile på én boggi er kjent fra jernbanen som ”Jacobs-boggi”, noe som gir både stødigere gange og lavere kostnader. På HKBs vogner ble det gjort en spesiell vri, begge vognkassene ble lagret oppå hverandre i senter av boggien. Dermed kunne man lage de tre boggiene på vognen like, alle motoriserte. Hver boggi utgjorde en separat gruppe med motorer viklet for 600 volt og koblet med sitt eget sett motstander, kontaktorer etc. Det skulle være mulig å gå mellom de to halvdelene, men siden bare konduktøren hadde behov for dette holdt det med enkle dører gavlveggene og stigbrett mellom.

Tre slike vogner ble bestilt allerede i 1940, men krigen forsinket oppstarten, og de stod derfor ikke ferdig før i 1947. Vognene fikk numrene 501-503, og var i tidlige år mest brukt på Frognerseterlinjen, senere også på Sognsvannslinjen. Som nevnt bestod muligheten for å la konduktøren vandre mellom de to vognhalvdelene, men i praksis ble ikke dette gjort og man endte derfor opp med en tremannsbetjent vogn. Vognene var opprinnelig malt brune. På 60- og inn på 70-tallet var de burgunderrøde, fulgt av en blassere rødfarge. I 1980 ble vogn 501 malt mørkeblå som Kolsåsbanens vogner, og gikk da også i trafikk der. I 1986 ble vognene, som nå var i dårlig stand, satt bort. Nr 503 ble ganske snart skrotet. Men 501 ble derimot tatt inn til rehabilitering og kom i 1987 ut i Sporveiens nydesign, rødt med blått rundt vinduene og på dørene. Nr 501 fungerte deretter som reservevogn til ut året 1994, oftest som daglig chartret vogn til og fra en barnehage på Vettakollen. Vognen disponeres nå av Sporveismuseet i fellesskap med Ruter AS. I forbindelse med flytting til nytt lagringssted på Alnabru tidligere i år ble 501 igjen malt opp i den burgunderrøde fargen den hadde inn på 70-tallet.

Tekniske data:
Lengde: 25,65 m
Bredde: 3,20 m
Akselavstand: 2,10 m
Boggisenteravstand: 9,50 m
Egenvekt: 42,40 tonn
Timeytelse: 6×71 kW
Sitteplasser: 118
Ståplasser: 150

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.