Karl Johans gate 1946

Bakken opp av «hengekøya» som Karl Johans gate utgjorde fra Slottet til Egertorget, var ingen utfordring for trikken, så ikke for AEG nr. 6 denne julidagen i 1946. Oppdraget er å forrette en ekstravogn-tur til Advokat Dehlis plass, kanskje fra sløyfa ved Adamstua, for å forsterke linje 10 som kjører hele veien fra Ullevål hageby til Korsvoll slik vi kan se på HaWa-toget bak.

AEG-vogn 6 og HAWA på linje 10 sommeren 1946. Foto: Sven Goliath, Sporveismuseets arkiv

Sommeren 1946 var det over et år siden krigen slutta så biltrafikken er noenlunde i gjenge igjen, og det er blitt såpass at politiet må trå til med litt manuell dirigering. For anledningen er konstabelen utstyrt med hvit jakke, men om det er en del av sommeruniformen eller en spesialjakke for «trafikkdirigenten» vet vi ikke. Han har jo også et rundt podium å stå på så han skal synes godt.

Bilen lengst til venstre er en førkrigs Opel Kadett og jammen står den en slik inne i gården til Stortingsbygget også.

Da som nå vil bilistene helst forbi trikken, nær sagt koste hva det koste vil; både Kadetten og lastebilen, en Dodge årgang 1946, er jo i en kjørebane hvor de ikke har noe å gjøre.

Drosjebilen svinger inn mellom 6-er’n og HaWa-toget, han har kanskje dårlig erfaring med politiet? Slike konstabler hadde nemlig en tilleggsfunksjon i forhold til trafikklysene; de kunne stoppe deg, gi deg en overhøvling og endog smelle til med en bot så du husket hvor din plass i trafikk var!

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

1 svar til Karl Johans gate 1946

  1. Lars Fotland sier:

    Spennende lesning!

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.