Den 3. mars 1894, for 125 år siden, tok en for oss ukjent vogn første avgang fra Kristiania elektriske Sporveis vognhall ved Majorstuen ytterst i det som ennå het Valkyriegaten. Blant passasjerene var det endog en dame som denne årle lørdagsmorgen ville prøve å reise med trikk. Dagen før var det hele blitt offisielt innviet etter alle kunstens regler, men lørdagen var altså første vanlige arbeidsdag. Det ble anslått at damen fikk følge av noe slikt som 7499 andre som også ville «kjøre trikk».
Da bildet vårt ble tatt i 1902 var Stortinget omringet av trikk. Vognene 3 og 12 som her runder svingen mellom Stortingsgata og Akersgata tilhørte den første leveransen av trikker fra 1894, den typen som ble kalt for «Allgemeine»- Litt borte i Akersgata ser vi et av Kristiania kommunale Sporveis vogner av type Schuckert på vei mot Sagene.
De to siste kvadrantene ble dekket av Kristiania Sporveisselskabs linjer, det eldste sporveisselskapet som hadde startet med hester i 1875, men som skiftet over til elektrisk i 1899, og gjorde den siste sporveishesten arbeidsløs i januar 1900.
Kristiania elektriske Sporvei gjorde Kristiania til Nordens første by med trikk. Sett med europeiske øyne var det det 32. elektriske sporveisanlegget og på verdensbasis var det nå omlag 150 byer med trikk. I 1902 var det bare så vidt London hadde fått, f.eks., men vi kunne si at hele byen var dekket av trikkelinjer.
Vi vet ikke om fotografen Anders B. Wilse var trikkeentusiast, men han er i alle fall mester for dette og en lang rekke andre trikkebilder.