Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om vogn 604. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #83 i oktober 2013.

Holmenkolbanen nr. 604

AS Holmenkolbanen startet i 1910 med store boggivogner, først med endeinngangsvogner. Fra 1916 lot man bygge midtinngangsvogner, og så fra 1951 gjennomstrømningsvogner med store inngangsdører bak, og mindre utgangsdører foran og på midten. Gjennomstrømningsprinsippet fikk sitt gjennombrudd på sporvogner og busser i Skandinavia først rett etter annen verdenskrig. Ideen var å få passasjerene raskt inn på en romslig plattform helt bak, stenge dørene og kjøre, mens en sittende konduktør så kunne ekspedere hver enkelt før de gikk videre forover i vognen.

Vognene 601-608 ble levert i 1951 for å dekke Røabanens forlengelse og OL påfølgende år. Merkelig nok valgte man å bygge vognene i tre, til tross for at man både i 1939 og i 1947 hadde fått levert stålvogner. Trevogner var billigere å bygge, og muligens lå det et ønske bak om holde på gamle tradisjoner.

Holmenkolbanen var tidlig ute med å innføre gjennomstrømningsprinsippet, men tiltaket ble ikke hilst velkommen av banens passasjerer. For å lette gjennomstrømningen var sitteplassantallet redusert, og når passasjerene nå først måtte stå og vente på at en i deres øyne makelig konduktør skulle ekspedere dem, for så å måtte slåss om de få sitteplassene, ble de kalt ”kuvogner”. Men banens ledelse var fornøyd, standtiden på stasjonene var blitt redusert og færre kunne snike. Derfor ble det i 1955 bestilt ytterligere fire slike vogner, og man gikk i gang med å bygge om de eldre vognene til samme utførelse.

Nr. 601-608 var levert med endevegger i kupeen, noe som ble sløyfet på 609-612. Etter en tid ble også endeveggene på den første serien fjernet, slik at kupeen strakte seg i hele vognens lengde. I løpet av 1980-tallet ble så vognene modernisert og ombygd for enmannsbetjening. Konduktørplassen ble fjernet, likeledes gavldørene, de tredelte inngangsdørene ble redusert til to, de buede hjørnevinduene ble byttet med flate, det ble montert nye frontlykter og førerrommet fikk ekspederingsluke. På den tekniske siden ble det lagt til sandapparater og dødmannsbrems, multippelkjøring gjenaktivert, og strømavtageren ble byttet. Arbeidet ble utført i perioden 1981 til 1987, delvis på Strømmen, delvis på eget verksted.

”600-vognene” var i ordinær trafikk frem til 1995. Noen av vognene ble benyttet også etter dette, helt til 1999, men sporadisk, mest som utleievogner. I 2001 ble vognene 602, 604, 609 og 611 satt bort til bevaring.

Tekniske data:
Lengde: 14,55 m
Bredde: 3,10 m
Akselavstand: 2,10 m
Boggisenteravstand: 10,00 m
Egenvekt: 28,0 tonn
Timeytelse: 4×70 kW
Sitteplasser: 40
Ståplasser: 120

Se mer: https://sporveismuseet.no/vognpark/HKB604.htm

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.