Gullfiskene 80 år

I første halvdel av 1939 kom gullfiskene ut i trafikken en masse etter en noe beskjeden start på Kjelsåsbanen to år tidligere.

Bærumsbanen ble tildelt 20 vogner som ble satt inn på Østensjø-Bærumsbanen mens bytrikken fikk tildelt like mange som først også kom i drift på Kjelsåsbanen; det var ikke noe annet sted å kjøre dem, men fra sommer samme år kom de også i drift på linje 16.

Imidlertid drøyde til desember 1939 da linja til Sinsen stod ferdig, før de ble spredd over «hele byen». I tillegg til linje 4 Stortorvet – Kjelsås tok de seg også av trafikken på 1/5-kombinasjonen som kjørte Østbanen – Frogner – Majorstua – Briskeby – Dronningens gate – Sinsen, og som på bildet her av 182, linje 3 Skøyen – Sinsen mens de forsvant fra linje 16.

Vi er i vestenden av Stortingsgata og både trikk og bygninger stråler funkis. Hvem som tok bildet er dessverre fortapt i det ukjente. Akkurat når så er vi nok rett etter krigen, men før 182 og 183 blir overført til Bærumsbanen i 1948 (Sporveismuseets arkiv).