Lilleakerbanen 100 år

Lilleakerbanen mellom det som da het Øraker, dagens Lilleaker, og Skøyen ble åpnet fredag 9. mai 1919. Banen var en forlengelse av Kristiania elektriske Sporveis Bygdø-linje. Bildet vårt viser vogn 325, en av ti motorvogner som KES selv bygde for å betjene denne banen, og er tatt mellom Furulund og Bestum ved Holgerslystveien. Lilleakerbanen fikk ikke noe linenummer, som vi ser valgte KES en stilisert L som linjesignal.

Ved sammenslåingen av Blå- og Grønntrikk den 1. mai 1924 til Oslo Sporveier ble Lilleakerbanen holdt utenfor. Kristiania elektriske Sporvei solgte bytrikk-delen av selskapet til det nye selskapet. Pengene fra salget ble brukt til å bygge banen fra Lilleaker til Haslum i Bærum, en forlengelse som ble tatt i bruk i to etapper; Øraker (som nå ble Lilleaker) – Bekkestua som åpnet 1. juli 1924, og Bekkestua – Haslum som ble tatt i bruk i november som «Bærumsbanen (Kra. elektriske Sporvei)». Vogn 325 og dens søsken ble erstattet av nye boggivogner. Lilleakerbanen ble nå bare en del av Bærumsbanen. Vogn 325 ble overlatt Oslo Sporveier som nr. 53. Den ble tatt ut av drift i august 1962.

 

 

 

 

 

(Foto J. H. Küenholt, Nasjonalbiblioteket, PK01915)

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.