Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om tunnelbanevogn OS 1141. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #85 i desember 2013.

Oslo Sporveier vogn 1141

Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Et helt komplett seksvognstog er blitt bevart, samt en vogn til som nå står i Sporveismuseet. I Lokaltrafikk nr. 72 presenterte vi 1076. Nå er turen kommet til nr 1141.

Type T4 ble levert mellom 1976 og 1978, og ligner mye på sine forgjengere. Likevel er det noen detaljer som skiller. Førerrommet er større, og vinduene i fronten er litt høyere. Interiøret ble holdt helt i nye farger, grå gavlvegger, veggplater i imitert eik, blå dører og røde skaiseter. På den tekniske siden ble feltmatingen fra og med denne serien regulert med en chopper.

1141 siste på driftsdag 19. juni 2009. Foto: Roy Budmiger

Av de 27 vognene av type T4 ble i årene 1984-88 hele 16 bygd om til å kunne gå under luftledning på de vestlige forstadsbaner. Ti av dem (type T7) fikk hele fronten ombygd slik at de tilsvarte 1300-serien, de siste seks (type T8) gjennomgikk kun en enklere tilpassing og beholdt det opprinnelige førerrommet. Vogn 1141 er således en av 11 som ble beholdt på øst-nettet. I 2000 ble den siste gang lakkert utvendig, og i 2001 ble interiøret renovert. Det ble da ikke gjort store forandringer, og interiøret fremstår hovedsakelig som da vognen var ny, med de opprinnelige lysarmaturene og blanke holdestenger. Den mest synlige forandringen er at de røde skaisetene er byttet ut med grå plysj og gavlveggene er blitt røde.

Siste driftsdag var 19. juni 2009, og den rakk å gå 2.399.059 kilometer før den ble museumsvogn.

Hoveddata:

Lengde: 17,70 m (vognkasse 17,00 m)
Bredde: 3,20 m
Akselavstand: 2,17 m
Boggisenteravstand: 11,00 m
Egenvekt: 29,74 tonn
Sitteplasser: 60
Ståplasser: 117

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.