Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om buss SB/UB 732. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #86 i mars 2014.

Sporveisbussene/Unibuss nr. 732

I 1992 fikk Oslo Sporveier sine første busser med lavt gulv, leddbusser av typen NG272 fra MAN. Siden skulle Sporveien og dens datterselskaper holde seg til å kjøpe leddbusser av samme produsent, og som operatør av flere av de tyngste busslinjene i byen ble disse bussene kanskje de mest typiske for Oslo i drøye 20 år. Det var derfor viktig at en representant for busstypen ble bevart. De tidlige utgavene av type NG272 og NG312 forsvant relativt fort da bussdriften ble satt ut på anbud, og det ble satt strengere krav til utslippene. Valget falt derfor på en buss av typen NG313 med tre doble dører. Den representerer således de første 75 bussene med tre dører, men også 117 busser av type NG313, hvorav 78 av dem har fire dører og er 75 cm lengre.

Nr. 732 ble i 2002 satt i trafikk på rute 20 og 37. I 2003 ble datterselskapet Nexus Trafikk opprettet for å kunne delta i anbudsutsettingen av bussruter. 732 kom da til å kjøre under dette selskapets navn. I 2007 endret Nexus navn til Unibuss. Men eierskapet til bussen forble i Sporveisbussene til like før den ble avhendet i 2013. Nr. 732 har hele tiden vært lakkert i bybussenes vanlige røde og blå farge, men i perioden 2005-2006 var den i tillegg dekorert med gul folie i hjørnene, noe som var tenkt å skulle synliggjøre alle busser som gikk på linjene 20 og 37 spesielt. I noen få måneder i 2008 kjørte vår buss faktisk i Stockholm, dit den var utleid mens en t-banelinje var under oppgradering.

Da vi overtok bussen i oktober 2013 var 732 nettopp blitt kollisjonsskadet på høyre side, bak leddet. Den ble likevel valgt etter en totalvurdering av pris og taksering av skade. Den er i svært god teknisk stand. Skaden vil bli reparert så snart vi finner midler til det.

Tekniske data:

Lengde: 17,95 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 5,10/6,75 m
Ytelse: 310 HK
Egenvekt: 17,13 tonn
Sitteplasser: 49
Ståplasser: 66

Dette innlegget ble publisert i Bussgruppen, Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.