Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om tunnelbanevogn 1002. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #87 i juni 2014. Det passer å gjenta denne historien i dag nøyaktig 10 år siden siste gamle tunnelbanevogn kjørte, og kun seks dager før vognen runder 55 år.

Oslo sporveier nr 1002

Idet dette nummer av Lokaltrafikk går i trykken er det ganske nøyaktig 50 år siden Sporveien fikk levert sin første T-banevogn. Det skjedde 25. juni 1964. Ennå skulle det gå nærmere to år til T-banen åpnet, men levering og prøvekjøring skjedde i god tid før det. Den med lavest nummer var ikke den første til å bli levert, den stod igjen på fabrikken for flere endringer. Dermed var det vår egen vogn 1002 som ble den første.

Type T1 er delt opp i seriene 1001-1030 med to førerrom (T1-2), og 1031-1090 med ett førerrom (T1-1). Vognene med to førerrom har også automatisk kobling av typen Scharfenberg i begge ender, mens øvrige vogner har en enklere kobling og går som regel permanent sammenkoblet i den førerløse enden. Nr 1002 tilhører altså type T1-2.

Interiøret på de vognene som var levert i 1964 var opprinnelig noe avvikende fra de senere, gule dører og gavlvegger istedenfor grønne, og 1002 var en av dem som var slik. Fra 1988 ble det introdusert et nytt design på alle vogner som var inne til hovedrevisjon. Interiøret ble fornyet med nye lysarmaturer, nye gule holdestenger, hvite og grå vegger og grå seter. Utvendig fikk de en friskere rødfarge, blå dører og blå felt rundt vinduene. Nr 1002 kom ut i ny drakt i februar 1989, og skulle nå gå i ytterligere 20 år. I 2009 ble den tatt ut av trafikk og satt av til bevaring. Planen er at den vil bli beholdt slik den så ut i de siste årene den var i drift.

Hoveddata:

Lengde: 17,00 m
Bredde: 3,20 m
Akselavstand: 2,17 m
Boggisenteravstand: 11,00 m
Egenvekt: 29,74 tonn
Sitteplasser: 60
Ståplasser: 117

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.