Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om buss SBC 74. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #88 i september 2014.

Schøyens Bilcentraler nr 74

Årets siste tilskudd til samlingen er denne Schøyen-bussen. I perioden 1988 til 1995 fikk Schøyens Bilcentraler 52 forstadsbusser fra Arna Bruk med Mercedes-chassis av typene OH1625L, OH1626L, OH1627L og OH1628L (også benevnt OHL1625 etc.). Mellom 1993 og 1996 ble det i tillegg kjøpt 39 busser med chassistype OH1627L fra Vest Karosseri.

I 1995 ble nr. 74 levert. Det fantes 18 vogner av denne typen, med OH1627L-chassis og samme karosseri. Vi kjenner igjen fronten på en annen bevart Arna-buss fra den tiden, vår leddbuss nr. 932 fra 1997.

Da Schøyens Bilcentraler tapte anbudet på Romerike ble basen i Leiraveien på Lillestrøm fraflyttet, og en del av bussene solgt. Seks av bussene ble i 2002 solgt til TrønderBilene, med base i Åfjord på Fosenhalvøya, nord for Trondheim, der de var i trafikk til 2012-2013. Trønderbilene gjorde ikke store forandringene på dem, og da de ble utrangert var de fortsatt i de gamle Schøyen-fargene, selv det gamle emblemet var intakt.

LTF ønsket å bevare en typisk langrutevogn fra 1990-tallet, og valget falt på tidligere nummer 74 hos SBC. For å kunne overta den måtte det imidlertid til et spleiselag blant interesserte medlemmer. Den er i svært god teknisk forfatning, likeledes interiøret, mens flere ruter trenger utskifting.

Tekniske data:

Lengde: 12,14 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 6,30 m
Ytelse: 265 HK
Egenvekt: 11,30 tonn
Sitteplasser: 46
Ståplasser: 26

Dette innlegget ble publisert i Bussgruppen, Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.