Lokaltrafikkhistorisk forening Majorstuen Ring Siemensvognene Sporveismuseet Vognhall 5

Gamlebyen sommeren 1951

Sommeren 1951 var den amerikanske fotografen og trikkeentusiasten Frank Goldsmith på tur i Skandinavia, selvsagt med kamera, og kneppet bilder med svære pressefotografkamera.

Frank hadde som ung mann fått tur til USA med den ikke ukjente RMS Titanic som vel de fleste kjenner historien til. Imidlertid hørte han til dem som overlevde katastrofen.

Han ble utdannet fotograf og ble pressefotograf, men var også trikkentusiast, som jo var en heldig kombinasjon for oss.

I Oslo fanget han blant annet vogntoget 108 og 506 som linje 2 i sløyfa i Gamlebyen.

Selve ende-stoppestedet lå ved en refuge parallelt med den aller innerste delen av Mosseveien. Ekebergbanen (og Kongsveien) går opp til venstre for huset i bakgrunnen for dem som ikke er kjent.

Linje 2 inngikk som en del av kombinasjonslinje 2/12 Gamlebyen (her) – Østbanen – Frogner – Majorstua – Briskeby – Østbanen – Kampen, og ble betjent av slike 5 vindus SS-vogner i 100-serien med opphav hos blåtrikken.

Haugen til høyre for trikken er et tilfluktsrom bygd litt over 11 år tidligere med luftepipe og det hele. Ser vi nøye etter ser vi at kontaktledningsanlegget antyder et buttspor rett bakover fra toget.

Her kommer også signalskiva for linje 2/12 klart fram. Klaffen er svingt for 1-tallet.

Og som dere vel veit, 108 er med oss den dag i dag i sin gamle kjole fra 1913 som nr. 307 trygt plassert på Sporveismuseet.

Foto: 108 + 506 i Gamlebyen juli 1951. Frank Goldsmith / Sporveismuseets arkiv.

()