Bussgruppen Lokaltrafikkhistorisk forening

Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om trikk buss Siggerudruten C-16120. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #90 i april 2015.

Siggerudruten nr. C-16120

De enkelte bussrutene i Oslos omegn ble som regel drevet av rutebileiere og familieforetak med en liten håndfull busser hver. En typisk slik rute var 74 Oslo-Sværsvann-Siggerud-Ski, også kalt Siggerudruten, som ble drevet av rutebileier Henry Solberg frem til 1961. Rute 74 ble så overtatt av AS Prinsdalsruten, som etter utvidelse av rutenettet kom til å bli hetende Oslo og Follo Busstrafikk AS. Senere overtok AS Oslo Sporveier ruten.

I 1950 bestod vognparken til Henry Solberg av fem gule busser, merket som ”Henry 1”, ”Henry 2” osv. En av disse var C-16120, men vi vet dessverre ikke hvilken ”Henry”, i rekken den var. Den var i alle fall i rutetrafikk fra 1947 til 1960. Etter dette fikk den en omflakkende tilværelse, først for murmester Olaf. E. Eriksen, som benyttet den til å transportere egne arbeidere. I 1964 ble den solgt til AS Isco, som fjernet setene og benyttet den til godstransport. Den ble i 1965 solgt videre til Norsk Gallupinstitutt, som benyttet den til ukjent formål, og så i 1969 til Rolf Nyhus, som igjen brukte den til godstransport til en gang på 1970-tallet. Den ble deretter parkert utendørs i et vandalfritt område, og holdt seg relativt godt frem til LTF overtok den i 2004. Motoren går, men en omfattende jobb gjenstår før den kan rulle på veiene igjen.

Utsnittet viser hvordan bussens front så ut da den var ny. Vi ser at det er blitt gjort flere endringer i fronten. Grillen har fått ekstra pyntelister ytterst, lufteluken er blitt til et tredelt spjeld, frontlyktene er blitt byttet, vinduspussermotorene er blitt innbygd og vinduene har fått ny innfatning med utenpåliggende gummilist. Dessuten er sykkelstativet blitt borte. Merk også stavemåten ”Sversvann” i skiltkassen. Dette bildet er det eneste vi har av den fra den gang, men det vil være nyttig når bussen en dag skal gjenoppstå som Siggerudruten.

Tekniske data:
Lengde: 9,90 m