I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om vogn Drammens Omnibus. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #91 i juni 2015.
Drammens Omnibus
Restene av dette kjøretøyet ble funnet i Lier i 1978, der det i årevis hadde fungert som uthus. Det var et karosseri som åpenbart hadde hatt seks små vinduer, men der mye av veggene manglet. Fargen var okergul, og man kunne skimte de gamle stafferingene. En kunne ane at det dreide seg om en eller annen form for hesteomnibuss, men ikke hvor den kom fra.
Mange år senere dukket det opp et postkort fra Drammen som kan tenkes å gi svar på gåten. Bildet viser Strømsø torv tidlig på 1900-tallet. Og der, midt på plassen, står et kjøretøy med et karosseri som stemmer helt overens med vårt. Vi kjenner igjen fasongen med det innsvungne livet, og den har seks små vinduer. Videre ser vi at den ikke har hjul, men meier. På en vegg kan vi tyde skriften «Vog. 20 Øre, Børn 10 Øre».
I Drammen fantes det fra 1873 planer om en hestesporvei. Men i 1879 ble planene gitt opp, og dette skal også ha vært spiren til å opprette en hesteomnibusslinje fra Tangen til Torvet, senere forlenget til Landfaldøen. Vi antar at den startet omkring 1880 eller få år etter.
Hesteomnibussen ble frem til 1893 drevet av en vognmann ved navn Hans Larsen. Flere bilder viser en hesteomnibuss med store bakhjul, et større kjøretøy enn vårt funn. Etter 1893 ble også en helt åpen vogn tatt i bruk. I alt har vi sett tre forskjellige typer, men vi vet ikke om det fantes flere, ei heller om det var flere av hver type. En relativt kort rute og få avganger tilsier at ett kjøretøy kan ha vært tilstrekkelig til å opprettholde trafikken.
Det er lite vi med sikkerhet vet om vårt kjøretøy, strengt tatt ikke mer enn at det ble funnet i Lier, og med rimelig grad av sannsynlighet har gått i Drammen etter århundreskiftet. Så hvor gammel kan den være? Her må vi ta kvalifisert gjetting i bruk. Vinterforholdene i Drammen gjorde det neppe lettere å dra hesteomnibuss med kjerrehjul på is og snø enn det var å dra sporvogn under samme forhold i Kristiania. Det er nærliggende å tenke seg at man raskt kopierte løsningen fra hovedstaden, og at Drammen fikk denne sledevognen allerede tidlig på 1880-tallet.
Det er annen tanke som har slått oss, og med fare for å skape en myte så er dette altså ikke noe annet enn en teoretisk mulighet: drammenserne kan ha funnet den på bruktmarkedet. Og det nærmeste bruktmarkedet var nettopp Kristiania. Vi vet fortsatt ikke hvordan alle sledemodellene der har sett ut, og noen av dem ble solgt midt på 1890-tallet. At vår vogn jo er gul som hestesporvognene strider i det minste ikke mot teorien.
Hans Larsen døde i 1893. To forskjellige kilder oppgir at henholdsvis vognmennene D. O. Kopperud og Knud Olsen omkring århundreskiftet drev hesteomnibussen. Det kan bety at de drev den i hver sin periode, eller at de drev den i kompaniskap. Betalingsmiddelet på omnibussen var polletter merket ”Drammens Omnibus”. Om dette var et selskapsnavn, et merkenavn, eller bare viste at de gjaldt på Drammens omnibusser, vet vi ikke.