A-vognene er en vogntype de færreste av oss har et forhold til unntatt som lett desavuerte arbeidsvogner uten egentlig interiør så la oss ta en titt inn i Østensjøbanens tilhenger nr. 6 slik den var som ny i 1926. Vi kjenner nesten lakken klebe til fingrene.
I 1926 anskaffet Bærumsbanen tre tog mens AS Akersbanene slo til med fire motorvogner og 3 tilhengere av typen. For Bærumsbanens del handlet det om en komplementering av vognparken, for Akersbanenes del om nok vogner til å trafikkere Østensjøbanen mellom Etterstad og Oppsal. Vognene var svært like Bærumsbanens første oppsett av vogner fra 1924, men med litt større plattformer, noe vi dog ikke ser her.
Noen unødig luksus var det ikke, lakkerte trebenker fikk så absolutt holde både for folk fra Bærum som i Østre Aker. Det var en blanding av tverrseter og lang-seter. Tverrsetene hadde faste rygger og det var om å gjøre å sitte rett i ryggen!
Legg merke til at lang-setene kunne klappes opp; de er hengslet. Dette skaffet plass til bagasje eller flere stående passasjerer, og var typisk for denne innredningstypen.
Formannen på Skabo jernbanevognfabrik AS har hengt opp gardiner, men ennå ikke rukket å skru inn lyspærer!