Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om vogn OS 249. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #92 i september 2015.

Oslo Sporveier nr. 249

Høka-vognene var med på å dominere bybildet i drøye 40 år. Tilsammen 50 motorvogner og 30 matchende tilhengere ble levert i årene 1952 til 1958. Omkring 1982-83 ble samtlige ombygd for enmannsbetjening. Den ene inngangsdøren bak ble stengt, på enkelte vogner også fjernet helt, det samme gjaldt konduktørplassen. Føreren fikk for anledningen helt nytt førerbord, men måtte venne seg til å selge billetter til passasjerer som ble stående bak ryggen på venstre side.

Vogn 249 i Stockholm høsten 1992. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv

Vogn 249 tilhører tredje serie på åtte vogner (nr. 246-253) fra 1958, kalt type MBO56. De var kjøpt for å settes inn på Lambertseterbanen og Østensjøbanen, og de gikk her til T-banen tok over i 1966-67. De fikk deretter ny innsats på bylinjene, og noen av dem senere på Ekeberg- og Lilleakerbanen. Da utrangeringen av vogntypen tok til i 1991-92 ble vogn 249 tilbudt Djurgårdslinjen i Stockholm for den symbolske pris av 1 norsk krone. Vogn 249 ble i løpet av 1992 satt i stand som rullende restaurant- og kafevogn, hvorved setene ble snudd mot hverandre, og det ble satt inn bord. Utvendig ble den malt i fargene som en gang ble brukt på to av Stockholms egne sporvogner, som kun ble brukt til turisttrafikk.

Da Djurgårdslinjen etter hvert fikk helt nye sporvogner var det ikke lenger plass til nr. 700, som den nå het, og den ble i 2009 fraktet til et eksternt lager. I 2012 fikk Lokaltrafikkhistorisk Forening tilbud om å overta vognen. Selv om den da ikke lenger fremstod som en Oslo-vogn fant man tilbudet interessant. Det er etterspørsel etter sporvogner til utleie, noe som ofte ikke har vært mulig å dekke fordi alle nyere vogner store deler av døgnet er opptatt i trafikken, og fordi veteranvognene 70+647 ikke egner seg til oppdrag med servering. Dessuten hadde nr. 700 i 1999 fått nytt kabelanlegg, og kunne således kjøres på 750 volt uten spesielle tilpasninger. Vognen ankom Oslo i oktober 2012. I 2015 er den blitt lakkert som Oslo-vogn igjen, mens det noe fremmede interiøret foreløpig er beholdt. I skrivende stund gjenstår formaliteter for å godkjenne den for trafikk, og målet er å sette den i drift som utleievogn høsten 2015.

Hoveddata:
Lengde: 15,14 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 1,80 m
Boggisenteravstand: 7,60 m
Egenvekt: 16,90 tonn
Sitteplasser: 36
Ståplasser: 100

Dette innlegget ble publisert i Drift med trikk og buss, Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.