I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om buss OS 404. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #94 i mai 2016.
Oslo Sporveier nr. 404
Tidlig på 90-tallet begynte billettkontrollørene i Sporveiens bussdivisjon en ny praksis ved storkontroller, istedenfor å krangle ombord og skape forsinkelser ble passasjer som ikke hadde gyldig billett geleidet over i en ventende buss. For å gjøre det vanskeligere å stikke av parkerte man denne med dørene vendende ut, og rutebussen stoppet tett inntil. Det var upraktisk å måtte parkere på feil side av gaten, så snart kom noen på ideen om å få en egen buss spesielt tilrettelagt for arbeidet, med egen dør ut mot gaten og bord å sitte og skrive ved. Slik fungerte nr. 404 som «kontrollbussen» fra 1993 til 2011.
Nr.404 har hatt en lang og interessant historie. I passasjertrafikk inngikk den i en serie på 15 singelbusser, benyttet som matebusser i øst. De første av dem hadde chassis av typen B59, et bybusschassis med hekkmotor som ble introdusert av Volvo i 1970 og avløst av type B10R i 1978. De siste syv hadde derfor den nye chassistypen, som bare var en lett forbedret utgave av B59. Karosseriet var en variant av VBK type 50, med doble dører designet for bykjøring, introdusert i 1977. Og akkurat her starter også historien om vår buss, for dette er nemlig den første av dem, malt blå med hvite fartsstriper og de første årene benyttet som demonstrasjonsvogn. I 1977 ble den lånt av Oslo Sporveier, for anledningen med internnummeret 781, og året etter kjøpte de syv slike busser, nummerert 700-706. I 1979 kjøpte Sporveien også demonstrasjonsvognen fra VBK, og malte den etter noen år om i den da vanlige paprikarøde fargen. Omkring 1986 ble den lakkert på ny, nå i det nye designet med rødt og brede blå informasjonsfelt. I 1992 ble den tatt ut av passasjertrafikk, og skulle da vært sendt til skroting. Men noen hadde bruk for den.
Kontrollbussen ble først brukt av Bussdivisjonen, så Sporvognsdivisjonen. Blant kontrollørene gikk bussen under navnet ”Maria Dolorosa”, med en kanskje heller ironisk referanse til den sorg og smerte bibelens Maria måtte lide. Vi sørger ikke over alle de sørgmodige tårer som må ha falt i bussen gjennom snart to årtier, men vi vil sørge for at minnet om denne spesielle delen av sporveishistorien lever videre. Bussen vil derfor bli bevart akkurat slik den ser ut nå, kanskje den eneste spesialkonstruerte billettkontrollbuss i verden.
Tekniske data:
Lengde: 12,05 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 5,90 m
Ytelse: 230 HK
Egenvekt: 9,40 tonn
Sitteplasser: 29 (opprinnelig)