Kristiania elektriske Sporveis eldste tilhengere var sju vogner levert av Hoffkaretmaker Kühlstein i Berlin til åpningen av Oslos første trikkelinje i 1894 som fikk nr. 12 – 18. Allerede i 1899 måtte man gi dem nye nummer 46 – 51 og 40. I 1902 kom det pålegg fra selveste hr. politimesteren om å gi dem nr. 146 – 151 og 165. De måtte til pers igjen i 1925; Oslo Sporveier ga dem nr. 401, tidligere nr. 146 og 402, tidligere 150 mens resten fikk nr. 466 – 469. En av de sju var blitt forintet allerede i februar 1914. De to første ble tatt ut av persontrafikk allerede i 1930.
Nr. 402, opprinnelig nr. 16 eller 50 eller 150 om dere vil, ble gjort om til reklamevogn ved at man bygde om vogna slik at den ga inntrykk av å være en butikk. Her er den med reklame for Freia selskapschokolade komplett med Marabus stork og en figur av en pike med tromme. Kanskje ga inntektene fra Freia mer penger i kassa enn fullt lass? Eller kanskje ikke? Vogna gikk til skrot sammen med sine søsken i januar 1936.
(Sporveismuseets arkiv)