Kategorier
Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening

Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om vogn OS 2007. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #96 i september 2016.

Oslo Sporveier nr. 2007

T2000 skulle bli fremtidens T-banevogn, like godt egnet på luftledning og svingete linjer i vest som på strømskinne i øst. Den første serien på ti sett med dobbeltvogner skulle bli prototypene, men det ble redusert til seks sett, vognene 2001-2012 ble levert i 1994.

Vognene ble bygd åpne i endene, slik at de bare kunne kobles rygg mot rygg med tilsvarende vogner. Man fikk dermed en åpen passasje slik at passasjerene kunne gå mellom vognene. Fordelen med det var at man fikk en frivillig spredning og bedre utnyttelse av kapasiteten. Ulempen var at man ble låst til akkurat to vogner, og dårlig fleksibilitet på toglengden.

En uvanlig planløsning ble brukt i bakre halvpart av hver vogn, her ble det plassert enkeltseter ved vinduene pluss en kolonne med dobbeltseter i midten av vognen, slik at det ble to gangpassasjer. I fremre del av vognen ble den tradisjonelle inndelingen med dobbeltseter på hver side brukt. Vognene var også ekstra brede, 3,30 meter. Den ekstreme bredden var bare under vinduene, men det var der den gjorde størst nytte og ga litt ekstra plass til albuen for de sittende. Med T2000 ble også teknikken med å gjøre om likestrøm til vekselstrøm for asynkronmotorer introdusert.

T2000 ble ingen suksess, og forklaringene er mange, uutprøvde løsninger, tekniske problemer, delemangel, for få vogner til at de ble prioritert, og kanskje mest at tiden løp fra dem mens midlene til fornyelse av T-baneparken uteble. Da fornyelsen til slutt tvang seg frem valgte man å henge seg på en allerede ferdig utviklet vogntype i Wien. MX ble fremtidens vogntype, ikke T2000. Flere av typen fungerte som reservedelslager, slik at bare noen var i trafikk da det i 2009 var over for T2000. Det skapte overskrifter da relativt nye og enda ikke nedbetalte vogner ble skrotet to år senere, men avgjørelsen var også velbegrunnet. Et komplett tog bestående av 2006 og 2007 ble beholdt for å bevares.

Hoveddata:
Lengde: 18,30 m
Bredde: 3,30 m
Akselavstand: 2,10 m
Boggisenteravstand: 11,00 m
Egenvekt: 31,00 tonn
Sitteplasser: 60 (inkl. 12 klappseter)
Ståplasser: 125

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.