Follum Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om arbeidsmateriell Oslo Sporveier nr. 372. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #98 i april 2017.

AS Oslo Sporveier #372

T-banen anskaffet i 1966 to diesellokomotiver, som ble brukt til snørydding, og til å dra pukktraller og skinnegående arbeidsredskaper. Lokomotivene tilsvarte NSBs type Skd 220c, som det fantes hele 58 stykker av. De første lokene av denne typen ble bygd av Levahn på Ensjø. Mange senere ble bygd ved NSBs eget verksted på Kronstad i Bergen. Sporveiens lokomotiver ble bygd av Levahn og var noe annerledes. De hadde i tillegg trykkladet motor og utstyr for multippelkjøring. Dessuten manglet de buffere. Men til gjengjeld var motorkassene lengre. Kraftoverføringen fra motoren skjer gjennom en hydraulisk dreiemomentomformer til en blindaksel, som igjen står i forbindelse med drivhjulene via en koppelstang på hver side.

I 1969 ble det anskaffet ytterligere et lok av samme type. Dette var det siste av denne typen som Levahn bygde. Verkstedet Kronstad fortsatte til 1973. Levahn fortsatte med produksjon av jernbanemateriell frem til konkursen i 1996. I 1989 ble de tre lokomotivene med numre 385, 386 og 388 omnummerert til 372-374. Nr. 373 ble utrangert i 1993, nr. 374 i 2007, mens nr. 372 (tidligere nr. 385) ble beholdt. I de siste årene ble det brukt til å rangere vogner på Avløs. Da aktiviteten på Avløs døde ut i 2007 ble det stående igjen sammen med en del museumsmateriell, isolert fra resten av nettet. I 2010 ble loket overtatt av LTF, og nå ble det igjen flittig brukt i forbindelse med flytting av alle museumsvognene. Etter at nr. 372 hadde hjulpet de fleste vognene opp på transportbilen ble den selv med til Follum, hvor den nå står parkert på noen meter med autovern som fungerer som skinner. Loket er foreløpig det eneste arbeidsmateriellet som er bevart fra T-banen.

Lengde: 7,50 m
Bredde: 3,00 m