Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om sporvogn Ekebergbanen nr. 1001. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #49 i august 2002.

Ekebergbanen nr. 1001

Ekebergbanen åpnet i 1917, og nr. 1001 er banens første vogn. Av den første leveransen var tre enretningsvogner (1001 – 1003) og to toretningsvogner (1004 – 1005).

«Vikingskipenes» eiendommelige smale og spisse utseende skyldtes at banen delte strekningen Gamlebyen – Stortorvet med bytrikken, og den gang lå sporene tettere sammen. Et annet karakteristisk trekk var vognenes lave inngangsparti. Gulvet på plattformen raget bare 35 cm. over bakken, faktisk det samme som dagens moderne lavgulvvogner fra Italia kan oppvise. Vogn 1001 er således en tidlig lavgulvvogn.

Ekebergbanen hadde 1200 volts driftsspenning. Da vognene gikk på bystrekningen var spenningen det halve, hvilket ga vognene vesentlig lavere pådrag og topphastighet.

I 1920-21 fulgte syv nye motorvogner med samme type vognkasse, men med en annen type el-utstyr og styrestrømskontroller og kontaktorer istedenfor hovedstrømskontroller. En hovedstrømskontroller med 1200 volt krevde forøvrig nennsom hånd.

Vognene ble utrangert på 50-tallet og boggier og motorer ble anvendt da banen bygde nye vogner på eget verksted. Vogn 1001 ble i 1957 satt bort som museumsvogn, men forfalt sterkt ved mange års utendørs lagring. I 1982 ble den overtatt av Lokaltrafikkhistorisk forening og senere malt i den opprinnelige fargesettingen grå og hvit. Opp gjennom årene har den også hatt et par varianter av rød farge.

Hoveddata:
Lengde: 14900 mm
Bredde: 2100 mm
Akselavstand: 2100 mm
Boggisenteravstand: 8400 mm
Motortype: D561a
Ytelse: 4x 42Kw (1200V)
Egenvekt: 26,0 tonn
Sitteplasser: 40
Ståplasser: 35

https://sporveismuseet.no/vognpark/EB1001.htm

Dette innlegget ble publisert i Drift med trikk og buss, Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.