Majorstuen en vårdag i 1987

Et trettenhundretog i linje 16, 1316 og 1315, siger inn mot «nedgående» Majorstuen den 9. mai 1987, to måneder etter at Undergrunnsbanen var blitt åpnet fram til den nylig ferdigstilte og grundig ombygde Stortinget stasjon i samband med at T-banen endelig var blitt et samlet nett.Alle T-banelinjene møttes nå på Stortinget og reisende mellom øst og vest kunne spasere tørrskodd mellom de to systemene.

Vognbetjeningen hadde fått nye blå uniformer og man var i god gang med å viske ut restene av både Holmenkolbanens og Bærumsbanens lange hegemoni på på «vest». Nå snek Oslo Sporveier seg tydelig inn på arenaen. Ikke alle likte det, endringsvegring var et ord som ikke var funnet opp, men som nå utfordret de som sa «sånne har det alltid vært».

For bare ti år siden rammet endringene også 1300-vognene. I mars 2010 gikk også de sine siste turer, og avsluttet de røde T-banevognenes epoke som hadde vart siden 1966, og med unntak av bevarte museumsvogner sendte de siste av dem til høgger’n.

Foto: Jan Jacobsen, Sporveismuseets arkiv

Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.