Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om buss type B6. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #48 i mai 2002.

AS Oslo Sporveier buss B6

En av Sporveismuseets senere ervervelser er en turbinbuss, gjerne også kalt «flodhest», av type B6. Fra før har LTF tatt vare på to turbinbusser, 745 som er kjørbar, og 744 som bærer preg av å ha stått årtier i vær og vind. De to er imidlertid av type B7.

Ryktene om at en «trolleybuss» skulle stå gjemt inne i et hus på Heimevernets område på Ljabru nådde oss for omlag fem år siden. Det viste seg å ikke være en trolleybuss, men det kunne den gjerne ha vært, for i B6-busser ble bygd om til trolleybusser under krigen. Når bussen likevel blir bevart begrunnes det bla. med at B6-typen trolig var verdens første serieproduksjon av selvbærende busskarosserier. Den gang var det unikt å benytte aluminium i alle bærende konstruksjoner, og bussene hadde uavhengige fjærer på hvert hjul, noe som også var langt forut for sin tid.

Prototypen så dagens lys i 1935, deretter fulgte 30 stk. B6 i 1936-37, og 40 stk. B7 i 1938-39. B6 var med sin avrundede stjert noe mer formskjønn enn etterfølgeren B7 og dannet dessuten forbilde for gullfiskenes berømte hekk.

Turbinbussene av type B7 var i trafikk helt til februar 1959, men vår buss som er av type B6 ble tatt ut i 1957. Den ble så kjøpt av Heimevernet og plassert på Ljabru. Etter noen år som grønnmalt sambandsbrakke med plater foran vinduene ble den kledd inn som et hus og fikk endatil gress på taket. Reisverket ble boltet fast i bussen og har etterlatt seg noen stygge hull. Den er likevel ganske komplett med motor og hjul. Bare innredningen og rattet mangler. LTF har samtlige byggetegninger og fordi bussen nesten bare består av aluminium er den et takknemlig restaureringsprosjekt. Bussens identitet ser derimot ut til å bli en godt bevart hemmelighet. Platene med chassis- og motornumre er nemlig borte.

Hoveddata:
Lengde: 9500 mm
Bredde: 2300 mm
Akselavstand: 500 mm
Motortype: Hall-Scott ABHS25
Ytelse: 130 HK
Egenvekt: 5,6 tonn
Sitteplasser: 26
Ståplasser: 29

https://sporveismuseet.no/vognpark/OSB6.htm

Dette innlegget ble publisert i Bussgruppen, Drift med trikk og buss, Lokaltrafikk, Lokaltrafikkhistorisk forening. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.