Sporveismuseet Vognhall 5

Spanskesyken 1918-20 i Sporveien

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Spanskesyken

Sommeren og høsten 1918 herjet spanskesyken i Norge og resten av verden på sitt verste.

» …den tiltagende sygelighed blant vognbetjeningen…» medførte betydelig driftsinnskrenkninger i rutetilbudet.

31. oktober 1918 kunne Aftenposten melde:

«Under spanskesyge-epidemien har «Grøntrikken» paabudt vognbetjeningen at holde alle tagluger paa den ene side af vognen oppe hele dagen for at tilveiebringe frisk luft i vognene.

Selskabet beder publikum om at være opmerksom paa, at en saadan foranstaltning maa anses nødvendig, selv om temperaturen i vognen derved bliver noget lav. Yderligere kan til de reisendes betryggelse oplyses, at selskabets vogne hver nat bliver vasket med desinficerende stoffe

Linje 5 – Kampen. (Robberstads samling)