Sporveismuseet Vognhall 5

De første elektriske sporvognene

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

De første elektriske sporvognene

På Sporveismuseet finner Du en av Oslos aller eldste sporvogner; vogn 32 fra 1899. De første trikkene var åpne foran, også motorvognene. Det var en kald tørn å stå foran og kjøre, men også for passasjerene var det en like kald fornøyelse å reise med trikken. Etter hvert ble motorvognene bygd inn, men tilhengerne forble åpne helt fram til de gikk ut av bruk, i 1968.

Den aller første elektriske sporvogn i Oslo, etter hvert kalt «trikk» etter «Electric tramcar») kom allerede i 1894. den gang lå Oslo langt framme i å introdusere dette nye framkomstmiddelet. Den første vellykte, funksjonelle sporvogna så nemlig dagens lys i 1888.

Trikken ble etter hvert en rask og ganske rimelig måte å komme seg fram på i byen, et transportmiddel for alle klasser. Fram til 1906 var det faktisk flere sporvogner enn registrerte biler i Norge.

Vogn nr. 32 er levert av Falkenried i Hamburg. Tilsvarende vogner fra ulike leverandører ble anskaffet av alle sporveisselskapene i Oslo.

Bildet viser tilsvarende vogn, nr. 31, i Lassonsgate (Foto Ukjent / Sporveismuseets arkiv)