Kategorier
Sporveismuseet Vognhall 5

Trikkenettet i Oslo tidlig i forrige århundre

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Trikkenettet i Oslo tidlig i forrige århundre

Men hestesporveisnettet aldri ble særlig omfattende i Oslo, utviklet trikkenettet seg raskt. Den første trikkelinja gikk mellom Majorstua og Jernbanetorget, omtrent slik Briskebytrikken går i dag. Det var da Kristiania Sporveisselskap i 1899 satte sine grønne sporvogner i trafikk, at det virkelig ble fart på utbyggingen. Men da hadde allerede Kristiania kommune satt sine røde vogner i drift. Selskapene delte byen mellom seg: Blåtrikken kjørte til Majorstua over hhv Briskeby og Frogner og til Skøyen. Deres linjer endte på Jernbanetorget. Grønntrikken trafikkerte linja over Munkedamsveien retning Skillebekk, til Homansby og etter hvert Adamstua, til Torshov og Grefsen over Grünerløkka, til Kampen, Vålerenga og Oslo (Gamlebyen). Kommunens vogner kjørte til Sagene over St. Hanshaugen, til Rodeløkka og ut til Vippetangen.

Kartet viser linjenett (eksisterende og planlagt) ved århundreskiftet. (Sporveismuseets arkiv)

3 svar til “Trikkenettet i Oslo tidlig i forrige århundre”

Finnes det andre linjekart som er tilgjengelig digitalt? Fra 60-, 70- og 80- tallet for eksempel?

Svar på PerAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.