Sporveismuseet Vognhall 5

Vognene bygges inn – kommunen gir opp sporveisdrift

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Vognene bygges inn – kommunen gir opp sporveisdrift

I 1905 gir Kristiania kommune opp å drive sporvei, – og selger vogner og infrastruktur til det største selskapet, Grønntrikken. Betjeningen følger med.

Fagforeningene stod hardt på få å få lukket inn de åpne førerplassene. Selskapene hadde innført skjeggplikt om vinteren. Den gang fantes det jo ikke kvinnelig betjening. Det var ingen varme inne i kupeen heller. Selskapene gav etter, men politiet var ikke særlig glade for løsningen: de mente at innebygde plattformer ville gjøre det vanskelige for vognføreren å følge med i trafikken.

Bildet viser vogn nr. 32, som er utstilt på Sporveismuseet, på Vippetangen (Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv)