Tilhengerdrift

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Tilhengerdrift

Helt fra starten hadde Blåtrikken utstyrt vognene sine med tilhengere. Dette var en rimelig måte å øke kapasiteten på vogntogene. Tilhengervognene hadde omtrent samme størrelse som motorvognene. Grønntrikken tok med seg en del av de gamle hestesporvognene som tilhengere da de elektrifiserte i 1899.

De siste av slike små tilhengervognene ble levert i 1911. En slik vogn, nr. 220, finnes i Sporveismuseet. Denne holdt ut som trafikkvogn helt fram til ut på 1950-tallet. Dener bygd på Skabo Jernbanevognfabrikk på Skøyen, som ble en storleverandør av sporvogner til Oslo.

Vogn 220, som er utstilt Sporveismuseet, på Skøyen i 1975. (Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv)

Dette innlegget ble publisert i Sporveismuseet Vognhall 5. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.