Grønntrikkens vogn 96

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Grønntrikkens vogn 96

Etter at Blåtrikken hadde anskaffet sine første store vogner, var ikke «Grønntrikken» (Kristiania Sporveisselskap) sein om å følge etter. Mellom 1912 og 1914 kjøpte selskapet godt over 40 vogner fra norske og tyske fabrikker.

Vognene var temmelig like Blåtrikkens, men de med sans for detaljer ser lett forskjellen, særlig i vindusinndelingen. Grønntrikken sverget til store vindusflater. I tillegg hadde

Grønntrikkens vogner gjennomgående bastseter, mens på Blåtrikken satt passasjerene på treseter, rett nok i mahogni!

I tillegg til vogn nr. 96 er vognene 70, 87, 90, 91 og 95 fra de samme selskap og type tatt vare på som museumsvogner. Disse vognene fikk beholde sine gamle numre fra Grønntrikken da de to selskapene ble slått sammen.

Sporveismuseet har flere vogner fra dette selskapet. I museet står vogn nr. 96. Denne bygde Skabo på Skøyen i 1914. Også denne vogna var i trafikk helt til de toakslete vognene måtte vike plass for nye sporveismateriell på slutten av 1960-tallet.

Museumsvogn nr. 96 på Jernbanetorget under veterankjøring. Foto: Per Lyng
Vogn nr. 96 i trafikk på linje 6 på Stortorvet på vei fra Etterstad til Majorstua. Foto: Ukjent, Byarkivets samling
Dette innlegget ble publisert i Sporveismuseet Vognhall 5. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.