Blåtrikkens vogn 347

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Blåtrikkens vogn 347

Begge selskapene fikk levert av tilhengervogner av samme type, rett nok med åpne plattformer. Også her var det så vel norske som tyske leverandører som bidro.

Det kan synes underlige at Sporveien aldri bygde inn sine tilhengervogner. Faktisk var det ytterst få steder i Europa at vogner med åpne plattformer ble brukt. Men de åpne plattformene var populære hos enkelte; røykerne var henvist til å stå foran på ‘henger’n hvor de med god samvittighet kunne nyte sin sigarett eller pipe. Der var også barnevognene henvist å være.

På museet står tilhengervogn 347 fra Blåtrikken, som fikk nummeret 497 på Oslo Sporveier. Den er bygd i 1913 og var i trafikk fram til 1968.

Tilhengervogn 497, tidligere Blåtrikkens 347, på Jernbanetorget på vei til Etterstad 1966/67. Foto: Per Lyng
Dette innlegget ble publisert i Sporveismuseet Vognhall 5. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.