Bussringen Lokaltrafikkhistorisk forening

Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om buss Bærums Forenede Bilruter nr. 49. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #47 i desember 2001.

Bærums Forenede Bilruter nr. 49

Bærums Forenede Bilruter nr. 49 er en typisk forstadsbuss fra 60-tallet og viser hvilke enkle krav man hadde til slike busser den gang. Med håndgir og innvendig motorkasse foran bygger den på gamle tradisjoner. Riktignok har den inngangsdøren helt foran. En annen bevart VBK-buss fra samme selskap, kun to år eldre, hadde inngangen bak forhjulet som en riktig bygdebuss. Vår modell ble levert i 1965, bygget av Vestfold Bil og Karosseri på et Scania Vabis BF56 chassis.

I de første årene gikk C-4649 på rute 39 til Løkkeberg og på 42 til Løvenskioldbanen, senere på lokale ruter i Bærum.

I 1979 hadde bussen nådd sin pensjonsalder, men nå ble den solgt til «Fana Folklore» ved Bergen. De brukte bussen kun til frakting av besøkende til en årlig festival, og dermed gikk den få kilometer.

I 1991 ble bussen, sammen med en to år eldre slektning, kjøpt tilbake av BFB med tanke på bevaring. Den ble kort tid senere forært Lokaltrafikkhistorisk forening. I 1994 ble bussen utseendemessig satt i stand gjennom et samarbeid mellom LTF og BFB. Bussen er fremdeles sprek og egner seg godt til langturer. I sommer måtte den plutselig tre til i intensiv rutetrafikk mellom museene på Bygdøy, da bussen som opprinnelig var tiltenkt rollen brøt sammen.

Hoveddata:

Lengde: 12000 mm