Kategorier
Sporveismuseet Vognhall 5

HaWa-vognene

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

HaWa-vognene

Etter første verdenskrig var det behov for ytterligere fornyelse av vognparken. Sporveisselskapene løste dette på flere måter:

Kjøpe nye vogner, fortrinnsvis fra utlandet, dvs. Tyskland

Grunnen til at Grønntrikken valgte å handle i Tyskland i stedet for å bestille vogner i Norge, var selvsagt den svake markkursen. Norsk industri kunne ikke konkurrere.

Bygge om og modernisere eldre vogner, primært for å øke kapasiteten.

Grønntrikken valgte å få levert en slags forstørret og litt modernisert utgave av den typen vogner de hadde kjøpt fram til 1915. Stadig vekk 24 sitteplasser, men med større plattformer fikk de noe større kapasitet. Selve konstruksjonen var kraftigere, ikke minst understellene. Men direkte moderne var de ikke.

Kjennere mener å vite at dette var de vakreste vognene som noensinne var levert til byen. Interiørene var i lyst treverk. Det er mulig å ane en kommende strømlinjeform i karosseriutformingen. Det var Hannoverische Wagonfabrik i Hannover som stod for leveransen av de i alt 17 motorvognene og 34 tilhengerne. Leveransen var ferdig i 1924, samme år som selskapet gikk inn i Oslo Sporveier.

Vognene fikk på «sporveisk» navnet «HAWA-vogner». Siden de var sterke og hadde god kapasitet, ble de satt inn på de tyngste linjene på nettet. Siste gangen HAWA-vognene er i trafikk, er i oktober 1967.

Sporveismuseet har tatt vare på en slik motorvogn, nr. 149.

Den nederlandske trikkefotografen de Groote har her fanget opp et HAWA-tog på Stortorvet den 27. august i 1962. (Foto: R. de Groote / Sporveismuseets arkiv)
Grønntrikkens HAWA-vogner fra 1920-tallet var de største toakslete vognene Oslo hadde. De var i drift fra tidlig 1920-tall til 1967. Her har fotograf Skarpmoen fanget opp en av disse vognene på Eidsvolls plass. (Foto: Narve Skarpmoen / Sporveismuseets arkiv)

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.