Sporveismuseet Vognhall 5

Kommunal HaWa

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Kommunal HaWa

I tillegg til de 17 fabrikknye vognene fra Tyskland valgte Grønntrikken å bygge 17 vogner selv. Her tok de utgangspunkt i vognkassene (karosseriene) fra eldre vogner (gjerne bygd i 1898-1900), forsterket dem, satte på store plattformer og utstyrte dem med kraftige understell, levert av HAWA. Siden de fleste av dem hadde utgangspunkt i de gamle vognene fra den kommunale sporveien, fikk de oppnavnet «Kommunal HAWA».

Det var verkstedet i Homansby som stod for denne ombyggingen. Sammen med de andre HAWA-vognene ble de raskt sendt til de ulike vognhallene, og skulle dominere bybildet i 45 år framover.

Sporveismuseet har tatt vare på en slik vogn; vogn 121. Den finner man i Sporveismuseet.

Men akkurat denne trikken har en mer dramatisk historie enn mange andre:

Under krigen ble den, sammen med flere andre vogner fra Oslo, sendt til Tyskland. 121 havnet i Köln; andre oslovogner ble sendt til Düsseldorf, München og Stettin. 121 kom tilbake etter krigen, bombeskadd, men reparabel. Det ble Homansby verksted som igjen måtte ta fatt på vogna og få den i drift. Snart kunne den igjen returnere Vålerenga vognhall og gjenoppta jobben i byens gater. Endelig utrangering skjedde ikke før høsten 1967.

121 står i dag på Sporveismuseet. Vi planlegger en lettere oppussing av den for å gjøre den publikumstilgjengelig.

Kommunal HAWA på Sagene Ring ned Thorvald Meyers gate, rett utenfor Sækkecentralen, hvor hestesporveien i sin tid hadde vognhall. Sagene ring ble etablert som linje etter at sporforbindelsen over Bentsebrua var etablert. Denne ringlinja skulle, i noe ulik utforming, holde det gående helt fram til på 1950-tallet. Det er nok fortsatt Oslos mest legendariske trikkelinje. (Foto: ukjent / Sporveismuseets arkiv)
121 ble under krigen sendt til Köln. Den beholdt sitt nummer under oppholdet. (Foto: ukjent / Sporveismuseets arkiv)
Etter  krigen skulle vogn 121 lett kjennes igjen på sine seks vinduer. Det var det bare denne vogna som hadde. Grunnen til den var at de opprinnelige vinduene ble ødelagt i Köln, sannsynligvis som resultat av bombardement. Etter  krigen var det vanskelig å få tak i store ruter. Da var det lettere å snekre den om. Og slik ble den gående til den ble utrangert i oktober i 1967. (Foto Ole Mjelva / Sporveismuseets arkiv)