Sporveismuseet Vognhall 5

HaWa-tilhengere

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

HaWa-tilhengere

HAWA leverte også 34 tilhengervogner sammen med motorvognene. De var identiske i formen, men hadde, som Oslos øvrige tilhengere, åpne plattformer.

Dette var av de største tilhengervognene Sporveien hadde, og de gikk vanligvis, om enn ikke alltid, med de «matchende» motorvognene. Man kunne se dem på alle de tyngre linjene, til Vålerenga, Kampen, Sinsen, opp Grünerløkka mot Kjelsås, til Sagene, Ullevål hageby og linjene mot Majorstua. Ut mot Skøyen var de sjelden å se, men det hendte!

Sporveismuseet har tatt vare på en slik vogn, nr. 634. Det er faktisk den aller siste tilhengervogn av gammel type som i det hele tatt ble levert. Vi forbereder en lettere istandsettelse av den slik at den også blir publikumstilgjengelig.

Sporveismuseets tilhengervogn nr. 634 på linje 7Ø. Dette var den første spede starten på Østensjøbanen. Den gikk koplet med linje 7. Endepunktene var Homansby og Brynseng. Grønntrikkens eventuer på Østensjøbanen var kort: I 1926 overtok A/S Akersbanene driften med sin linje mellom Etterstad og Oppsal. (Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv)

Tilhengervogn 634 beholdt sitt nummer så lenge den var i drift. Den skulle i mange år høre hjemme på Vålerenga stasjon. Her i sløyfa på Etterstad. (Foto: Frank Goldmith / Roy Budmigers samling). Bildet tatt i juli 1951)
I sine siste driftsår var 634 å finne på linjene som hørte til trikkestallen på Grefsen. Her i Kirkeristen («Rista», på «sporveisk»), Foto: ukjent / Sporveismuseets arkiv