Kategorier
Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Sporveien 9. april 1940

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Sporveien 9. april 1940

I dag for 80 år siden kom krigen til Norge. Den kom like overraskende på sporveiene som på resten av befolkningen. Skjønt signalene om en tilstundende krise hadde vært klare nok: Nyhetene fra Kontinentet hadde vært tydelige: det hadde hersket krigstilstand mellom maktene i Sentral-Europa siden høsten før. Og det hadde vært merket også her til lands: Blant annet gjorde brennstoffrasjonering situasjonen vanskelig for transporten. Slik at da året startet, var det allerede reduksjoner i bussdriften i Oslo.

Begivenhetene rundt selve okkupasjonsdagen påvirket ikke kollektivtrafikken i særlig grad. Rett nok ble både trikk og buss benyttet til å flykte ut av byen den s.k.»panikkdagen» 10. april da det gikk rykter om at engelskmennene ville bombe Oslo.

Nå skjedde ikke det, og folk vendte tilbake til byen og sine daglige aktiviteter slik styresmaktene ønsket. Det ble strakts innført blending for å vanskeliggjøre nattlige bombeangrep. Med uopplyste gater og vogner omtrent uten frontlys økte naturlig nok ulykkene betydelig.

Bussene gled etter hvert ut av bybildet da brennstoffmangelen ble prekær. Trikkene og Undergrundsbanen ble derfor enerådene i kollektivtrafikken, og i stor grad i trafikken generelt.

Mot slutten av 1940 dukker Oslos første, for en god stund, eneste trolleybuss opp. Den såkalte 5-øringen trafikkerte strekningen Rodeløkka – Åsen.

Tyske soldater, kanskje på vei fra leieren i Romsdalsgata, over Nybrua. Fotograf ukjent. Roy Budmigers samling

Oslos første trolleybuss, kalt 5-øringen. Åsen. Fotograf: Ukjent / Sporveismuseets samling

Ett svar til “Sporveien 9. april 1940”

Etter hva jeg har lest rekvirerte tyske militære flere av OSs «flodhester» 9.april da de ville arrestere Kongen og regjeringen på Elverum. De ble møtt av et gardekompani ved Midtskogen og måtte returnere til Oslo..

Svar på Bjørn O IsachsenAvbryt svar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.