Krigshandlinger som påvirket Sporveien

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Krigshandlinger som påvirket Sporveien

Stort sett forløp krigen i Oslo uten dramatiske krigshandlinger. Unntak var det. Det var flere sabotasjeangrep. For kollektivtrafikken betydde angrepet på Bjølsen bussgarasje mest siden det satte verkstedet ut av funksjon. De meste dramatiske hendelsen var likevel da ammunisjonsskipet Selma gikk i lufta på Filipstad i 1943, og bombeangrepet på Victoria terrasse nyttårsaftenen 1944.

Eksplosjonen på Filipstad: 19. desember 1943, på ettermiddag gikk det tyske ammunisjonsskipet Selma i lufta. Det lå da til havn på Filipstad. 500 tonn eksplosiver gikk av. Granater haglet over store deler av Oslo. 49 nordmenn omkom, et stort antall ble skadet. 75 tyskere og et ukjent antall krigsfanger mistet også livet. Et stort antall bygninger ble helt eller delvis ødelagt. Schøyens Bilcentraler hadde sitt hovedanlegg liggende på Filipstad. Dette gikk også med under eksplosjonen.

Angrepet på Bjølsen: Wikipedia skriver: » Natten mellom 13. og 14. august 1944 gjennomførte medlemmer av Oslogjengen en sabotasjeaksjon i hallen. Max Manus, Gunnar Sønsteby, William Houlder, Henrik Henriksen Hop og Andreas Aubert var blant deltakerne. Angrepsmålet var et lager i kjelleren under hallen hvor tyskerne lagret 25 Messerschmitt-jagere, en rekke flymotorer og store mengder reservedeler. De var flyttet hit på grunn av bombefaren på Kjeller flyplass.

Mennene dirket seg inn i busshallen litt over midnatt. En av dem tok seg av den norske vakten. De øvrige tok seg ned i kjellerhallen, der de la ladningene. Det ble brukt 120 kilo plastisk sprengstoff fordelt på fire kofferter og 70 kilo vanlig dynamitt. Omtrent kl. 02.00 om natten ble luntene tent, og karene trakk seg tilbake. Noen vaskekoner som jobbet i hallen fikk beskjed om at bygningen ville gå i lufta om få minutter. Da ladningene eksploderte var vaskekonene ute av bygningen, og vaktmannen var sluppet løs. Etter eksplosjonen var blant annet 150 flymotorer og tyskernes største lager av reservedeler for jagerfly i Norge ødelagt. Gunnar Sønsteby forlot stedet på sykkel.»

Sju av trolleybussene falt ned i kjelleren. Seks av disse ble såpass skadet at de måtte avstilles for reparasjon. Brannen som oppsto, ble ikke slukket før to og et halvt døgn senere.

Luftangrepet på Victoria Terrasse: nyttårsaften 1944 gikk allierte fly, i denne sammenheng fløyet av kanadisk og australsk mannskap, til angrep på Oslo. Målet var Victoria Terrasse hvor Gestapo hadde sitt hovedkvarter. Angrepet var ikke udelt vellykket; bombene falt i stor grad på leiegårder i Vika og området nedenfor Drammensveien. Victoria Terrasse kom stort sett uskadd fra angrepet. Det gjorde derimot ikke sporvogn nr. 115 som kom fra Frogner på vei mot Østbanen. Den ble truffet i Glitnebakken. Det anslås at 44 ble drept på trikken, Til sammen 105 antas omkom under angrepet, nordmenn og tyskere.

På slutten av 1943 ble det sendt sporvogner fra Norge til krigsrammede tyske byer. Vogn 121, som i dag står på Sporveismuseet, ble sendt til sporveien i Köln. Den ble skadd, men var ikke verre faren enn at den kunne repareres igjen i Oslo etter krigen. Etter det skulle den gå 22 år i Oslos gater. Bærumsbanevogn nr. 3, som også står i museet, måtte tjenstgjøre i München.

Schøyens Bilcentraler hadde sitt hovedanlegg på Filipstad. Dette gikk det hardt ut over da Selma gikk i lufta (Ukjent / Sporveismuseets arkiv)
Vogn 115 ble truffet av en bombe ved Abelhaugen nyttårsaftenen 1944. 44 passasjerer og betjeningen omkom. (Ukjent / Sporveismuseets arkiv)
Vogn 121 var blant vognene som ble sendt til krigsskadde tyske byer under krigen. Den ble bygd opp igjen etter krigen på Sporveiens verksted i Homansbyen. I dag står den på Sporveismuseet.
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.