Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Restaurering Sporveismuseet Vognhall 5

Fra Sporveismuseets samlinger

I en årrekke har vi på baksiden av bladet «Lokaltrafikk» presentert vognene som inngår i LTFs eie og samling. Til glede for nye medlemmer og interesserte presenterer vi i dag historien om sporvogn Gullfisk 196. Omtalen av vognen stod på trykk i «Lokaltrafikk» #46 i oktober 2001.

AS Oslo Sporveier nr. 196

I 1937 konstruerte Strømmens Værksted en ny sporvognstype med selvbærende karosseri av aluminium, basert på de samtidige «turbinbussene». Det året ble det bygd seks prototyper med forskjellig utstyr. I 1939 ble de to hovedseriene levert. Bylinjene fikk tyve vogner med hovedstrømskontrollere. Bærumsbanen fikk også tyve vogner, kalt «B-vogner», med samme type vognkasse og boggier, men et annet teknisk utstyr levert av Metropolitan vickers – pneumatiske kontaktorer styrt av en styrestrømskontroller samt luftbremse. Dette utstyret var mer kostbart, men gevinsten var at man kunne multippelkjøre vognene i tovognstog, noe man riktignok ikke benyttet seg av før i 1955. B-vognen ble satt inn på linjen Kolsås – Oppsal.

I første halvdel av 50-tallet ble også byvognene overført til forstadsbanekjøring, nå på strekningen Jar – Oppsal. De ble heretter kalt «E-vogner». Både disse og B-vognene ble modernisert, først med ekstra lyskastere, deretter med gummilister rundt frontvinduene og delvis fornyet interiør. «Gullfisk» ble snart en fellesbetegnelse for alle vognene, inkludert prototypene, antagelig inspirert av de smekre formene.

I 1967 opphørte kjøringen på Østensjøbanen, men fra 1974 fikk byen en ny lang linje; Jar – Ljabru. Her var 196 i trafikk til 1984. De siste gullfiskene ble tatt ut av trafikk året etter. 196 hadde forlengst mistet koblingsdåsen for togkjøring, men fikk den tilbake sammen med et etterlengtet strøk lakk da den fikk anledning til å vise seg frem i jubileumskortesjen i 2000.

Hovedata:
Lengde: 15400 mm