Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Sporveien på 30-tallet

Sporveien på 30-tallet

Det skulle bli et temmelig stabilt sporveisnett etter kommunaliseringen i 1924. I 1929 kom det store krakket, og tidlig på trettitallet spredte den verdensomspennende depresjonen med massearbeidsløshet seg også til Norge. Folk sluttet å reise, kollektivtrafikken gikk ned.

I 1927 åpnet Sporveien sin første busslinje. Buss var ikke noe nytt i bybildet; busslinjer ut fra Oslo hadde det gått i ti år allerede. Med det som kom nå, var busslinjer innenfor den ikke så altfor store byen. Bussene skulle fortrinnsvis dekke de mindre trafikksterke linjene og å være med på å skape et trafikkgrunnlag for eventuelt seinere sporveislinjer. De første bussene var s.k. «snutebusser» med få sitteplasser. Men allerede rundt 1930 begynner Strømmens Værksted å bygge busser i funkisstil. Bussdriften er på vei til å bli en konkurrent til trikkedriften. Kanskje er det bedre å satse på buss enn på trikk?

Men også «trikkefolket» er på offensiven: i 1928 bygger selskapet en tilhengervogn; også den etter datidens mote med forbilde fra særlig Berlin.

Men det som sporveien etter hvert skulle utvikle, ble noe helt annet enn det de hadde eksperimentert med på 1920-tallet

1930-tallet utviklet Strømmens Værksted en helt ny busstype i ulike varianter. Bussringen var en av linjene de gikk på. Det var en linje som tilsvarte mye av dagens linje 20, men gikk som ringlinje også gjennom sentrum.  Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv
De første Sporveisbussene var snutebusser med motorkassa foran selve bussen. Sporveisbussens første linje var nr. 18 mellom Kiellands plass og Loelvdalen (Kværner). Foto: Wilse / Oslo museum
«Glasskapet» var navnet den fikk, vogna som Sporveien selv bygde i 1928. Sammenliknet med den eksisterende vognparken måtte den ha framstått som svært moderne. Mye brukt ble den åpenbart ikke. Rundt 1960 skrotes den. Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv