Sporveien utvider i Aker kommune

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Sporveien utvider i Aker kommune

Utviklingen i Oslos nabokommune, Aker, skulle utvikle seg etter noe andre spor. Allerede i 1898 hadde Holmenkollbanen åpnet sin linje til det som nå er Besserud. Målet var å bringe Oslos befolkning ut i naturen. Men ikke bare det: Holmenkollbanen drev også et utstrakt tomtesalg, og siden området banen gikk i var henimot veiløst, måtte det bli banen som skulle frakte dem.

Holmenkollbanen kjørte opprinnelig med sporvogner, men det ble aldri gatesporvei. Planen om en undergrunnsbane dukket tidlig opp, alt i 1902, men det skulle vare lenge før det ble en realitet.

I 1912 åpner banen sin andre linje; Smestadbanen, og i 1916 forlenges holmenkollinja til Frognersæteren. Imens sitter Aker kommune og ergrer seg nok over at private selskap driver kollektivtrafikk og dermed strukturutvikling av kommunen. Kommunen etablerer derfor sitt eget baneselskap.

Aker og Oslo levde i en underlig symbiose: Akers fire sogn lå i en ring rundt hovedstaden. Vestre Aker, Østre Aker, Ullern og Nordstrand. Kommunene levde helt ulike liv. Oslo var industribyen byen som vokste, men det innenfor svært snevre grenser. Her rådde trangboddhet. Aker, derimot, var en landkommune med bondegårder som helst ville være i behørig avstand fra storbyens problemer. Mange mente, særlig i det etter hvert arbeiderpartistyrte Oslo, at tida var overmoden for en kommunesammenslåing. Det høyrestyrte Aker var sletts ikke så sikker på det!

Mens kommunene kranglet, bygde baneselskapene linjer. Ekebergbanen kom til i 1917 med trikkelinje fra Stortorvet til Sæter på Nordstrand, og to år etter begynte Blåtrikken å kjøre på Lilleakerbanen mellom Skøyen og Øraker. På Sporveismuseet kan Du se både Ekebergbanens første trikk, og Du kan ta en titt på en vogn fra Lilleakerbanen. 

Aker kommunes baneselskap ble hetende Akersbanen, og ikke mange har hørt om det i dag. Men reist på strekningene deres har nok mange. For både Østensjøbanen, Sognsvannsbanen og Røabanen utenfor Smestad er planlagt og bygd av dette selskapet.

Det ble Østensjøbanen som kom først. Her som vest for byen hadde kommunene plan for boligbygging, og de ville bruke en forstadsbane som virkemiddel til å utvikle kommunen. Pga vedvarende strid med Oslo kunne ikke linja gå innenfor bygrensa. Banen gikk derfor bare mellom Oppsal og Etterstad. Der måtte passasjerene stige om på bytrikken.

Holmenkollbanevogn nr. 8 foran banens første vognhall på Majorstua, omtrent der Politiskolen ligger i dag. Vogn nr. 8 står i dag i Sporveismuseet (Foto: ukjent / Sporveismuseets arkiv)
På Etterstad var det på bygrensa omstigning mellom Østensjøbanen og bytrikkens linjer. Dette var ikke populært og endte med passasjerstreik. (Foto: Ukjent / Oslo museum)
 Ekebergbanens første trikk er i dag på Sporveismuseet. Her på Holtet muligens i samband med banens åpning. (Foto: Skarpmoen / Sporveismuseets arkiv)
Dette innlegget ble publisert i Lokaltrafikkhistorisk forening, Sporveismuseet Vognhall 5, Trikkegruppen. Bokmerk permalenken.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.