Kategorier
Bussgruppen Bussringen Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Sporveisbussene under krigen

Vi vil mens museet nå holder ekstraordinært lukket publisere små artikler og videoer. Vi håper denne lille digitale «museumsrunden» kan være et hyggelig alternativ, og ikke minst inspirasjon til å besøke oss igjen ved en senere anledning!

Sporveisbussene under krigen

I årene før krigsutbruddet investerte Oslo Sporveier stort både i trikk og buss. Det la grunnen for det etter hvert tette samarbeidet mellom Sporveien og Strømmen.

Turbinbussene var bygd etter amerikansk forbilde. De hadde noe de færreste busser kunne oppvise: underliggermotor, uavhengig fjæroppheng og en slags halvautomatisk girkasse. Maskineriet var amerikansk. Karosseriet var utført i aluminium. De var lette; faktisk kunne fire mann løfte karosseriet. Ulempen var at de var svært «tørste»! Åtte liter bensin på mila måtte til for å holde dem i drift. Ikke så farlig da de ble konstruert; men temmelig kritisk under krigen da alt drivstoff var rasjonert. I årene før anskaffelsen av disse bussene hadde Sporveien bygd et stort garasjeanlegg på Bjølsen. Mest karakteristisk var den store busshallen som ruvet i bybildet. Ingen tvil om at forbildet også her var Amerika, eller Sambandsstatene som folk sa den gang.

På Sporveismuseet står utstilt en buss av denne typen. Alle vil straks kjenne den igjen som et barn av sin tid, strømlinjeformet og med en bakpart som få andre busser kunne vise maken til.

Disse bussene skulle få et langt liv i Oslo. De var å finne i trafikken helt fram til rundt 1960.

Bjølsen var i bruk helt fram til årtusenskiftet som bussgarasje. (Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv)
Bussene hadde en form som atskilte dem sterkt fra tidligere busstyper. Bildene viser prototypen; de påfølgende bussene fikk en noe mer moderat utforming. (Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv)
 Ved krigsutbruddet i 1940 hadde Oslo Sporveier nettopp anskaffet et stort antall helt moderne busser. (Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv)

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.