Bussgruppen Drift med trikk og buss Lokaltrafikkhistorisk forening Sporveismuseet Vognhall 5

Busser i Oslo etter krigen

Sporveisbussene etter krigen

Etter krigen stod trafikkselskapene igjen med en nedslitt vognpark; ja, mange uten busser i det hele tatt. Regjeringen i London hadde erkjent problemet som ville dukke opp etter freden, og satt av midler til busskjøp.

Bussene selskapene anskaffet, var ikke mye å skryte av. De heldig fikk chassiser fra Volvo eller Scania, de mindre heldige fra engelske fabrikanter. Men karosseriene var heller ikke mye å skrive hjem om. Disse bussene fikk et kort liv på ofte svært dårlige veier.

Sporveien var noe heldigere for deres busser hadde ikke vært særlig mye i bruk under krigen; det gikk nemlig dårlig å kjøre dem på knott. Det var derfor en etter datidens vurdering moderne vognpark som kunne rulles ut.

Krigen hadde også bragt hovedstaden et helt nytt kjøretøy: trolleybussen. Den hadde først vært prøve på «5-øringen» mellom Rodeløkka og Åsen allerede i slutten av 1940. Men under krigen ble linje 21 lagt om til elektrisk drift. Det var derfor et velprøvd kjøretøy som Sporveien valgte å satse på i de første etterkrigsårene.

Schøyens Bilcentraler kjøpte busser med chassiser fra Storbritannia. Karosseriene var av samme type som engelske toetasjer. Likheten med for eksempel  London-dobbeltdekkerbusser er frapperende.  (Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv)
 Trolleybussen gjorde sitt inntog i Oslo etter krigen. De ble å finne på de to halvsirkellinjene nr. 20 og 21 samt på linjene mellom Bjølsen/Tåsen og Ekeberg hageby. Bildet er fra Torggata utenfor Eldorado kino. (Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv)