Trikken i Oslo etter sammenslutningen med Aker

Trikken i Oslo etter sammenslutningen med Aker

Den endelige løsningen av en meget bitter politisk strid skulle få stor betydning for utviklingen av Oslo. Striden gjaldt sammenslåingen av de to kommunene Oslo og Aker. Oslo var en by som i mange årtier hadde vokst raskt, ikke minst pga. stor tilflytting. Byen var tett og bostandarden til dels lav. Den hadde et stort ekspensjonsbehov. Aker, derimot, var en landlig kommune som på ingen måte så noen grunn til å la seg urbanisere. Men Aker lå som en ring rundt Oslo, og byen hadde ingen andre retninger å utvides enn nettopp inn i Aker.

Striden hadde vært meget bitter. Oslo ville ha sammenslåing, Aker ikke. Det skulle vare til etter krigen før sammenslåingen fant sted. Men i 1948 kunne endelig Oslo begynne å virkeliggjøre sine drømmer om massiv utbygging på den jomfruelige marka i Aker. Og de gjenstridige bøndene i Aker lot seg lett overtale til lukrative tomtesalg til en kjøpevillig hovedstad.

Med sammenslåingen meldte snart behovet seg for en skikkelig kollektivdekning til planlagte boligområdene i Aker. Det ble Groruddalen og området rundt Østensjøvannet som skulle få hovedtyngden av boliger. Det var derfor her banebyggingen fant sted.

Sammenslåingen av Oslo og Aker muliggjorde boligbygging på helt nye områder. Lambertseter var en av de første såkalte «drabantbyene». Hit kom trikken i 1957. Og befolkningen satte åpenbart pris på å få et slikt transporttilbud. (Foto: Ukjent / Sporveismuseets arkiv)
Etterkrigstidas store kollektivtrafikkprosjekt skulle bli T-banen. T-banens nedslagsfelt var hovedsakelig i det tidligere Aker herred. Her  mellom Hasle og Økern. (Foto: Erik Næss)